Błotniki samochodowe

Jest bardzo wiele elementów konstrukcyjnych samochodu, które pełnią rolę ochrony poszczególnych innych części. Błotnik zajmuje tu szczególne miejsce. Istota jego funkcjonowania w aucie zasadza się na dwóch podstawowych kwestiach, dotyczących spełnianych ról w ramach osłony innych części.

Co tak naprawdę scharakteryzuje błotnik?

Wydaje się, że najłatwiej po prostu wymienić dwie spośród ról, które opisują błotnik.

Pierwsza rolą błotnika, która nawiązuje do nazwy tej części budowy pojazdu, to funkcja ochronna, a ściślej osłaniająca koło przed błotem, wodą, czy po prostu brudem.Bardzo ważna funkcja błotnika to zapewnianie kołom przyczepności do podłoża poprzez zabezpieczanie kół przed zbieraniem się na nich zabrudzeń takich jak żwir, piasek lub większa ilość wody. Oczywiście, w miarę możliwości, bowiem błotnik jedynie asekuruje, nie biorąc bezpośredniego udziału w oczyszczaniu kół. Role główną bierze zatem sposób ustawienia błotnika względem koła, które musi być odpowiednie by pełnić swą dobrą asekurację. Rolę więc więc w wyglądzie błotnika ma wielkość koła, jego odległość od błotnika oraz osi. Rzecz jasna mowa wię przy okazji o rodzaju napędu, jakim dysponuje samochód, ponieważ inaczej wyglądają na przykład błotniki auta z napędem na cztery koła, a inaczej z napędem na tył lub przód.