Łada Niva

Przyjmuje się, i jest to faktem, że Łada Niva to pierwszy pojazd wytwórni WAZ, który nie bazuje bezpośrednio na licencji firmy FIAT. Wprawdzie trzydrzwiowy typ nadwozia oraz system przenoszenia napędu na 4 koła stworzony został przez inżynierów zakładów WAZ, ale wiele komponentów wciąż było wzięte z poprzednich modeli Łady, one natomiast bazowały na licencyjnej technologii marki FIAT. Produkcję uruchomiono w 1977 roku i utrzymuje się po dzień dzisiejszy. Poczynione zmiany objęły jednostkę napędową, klapę bagażnika i wykończenie. W pierwszych wersjach samochód otrzymał gaźnikowy silnik z pojemnością 1600 cm³ i o mocy maksymalnej 54 kW (72 KM). Samochód charakteryzuje się wtedy stałym napędem na cztery koła, który przenoszony jest poprzez centralny dyferencjał posiadający możliwość blokady, zarówno na tylny most, jak i przedni. Auto dzięki temu osiąga prędkość 130 km/h (90 km/h w terenie), a spalanie utrzymuje poziom 8,25 l benzyny na 100 km.

W 1993 roku model przechodzi tak zwany face lifting. Modernizacji ulega tylna część nadwozia. Wprowadza się także nowy silnik o pojemności 1700 cm³ i z pojedynczym wtryskiem paliwa, który sterowany jest przez komputer marki Bosch znany dobrze z samochodów produkcji koncernu GM.