Wspomaganie układu kierowniczego

Wspomaganie układu kierowniczego (czy też wspomaganie kierownicy) jest układem stosowanym w samochodach i pojazdach innych, mechanicznych, który ma na celu ułatwić prowadzenie pojazdu przy pomocy zmniejszenia oporu kierownicy, jaki stwarza ona podczas jej obracania. Zasada działania układu jest dość prosta, bowiem ruch kierownicy włącza zestawy elektrycznych lub hydraulicznych aktuatorów, które z kolei wspomagają siłę nacisku kierowcy poprzez dodawanie siły bezpośrednio do systemu kierowniczego pojazdu. Zastosowanie wspomagania kierowniczego jest spawą szczególnie przydatną przy rozwijaniu niskich prędkości, gdy zmiany kierunku poruszania się samochodu zależą głównie od sił działających na kierownicę.

Z kolei w naprawdę ciężkich pojazdach często można spotkać system, w którym układ wspomagania kierowniczego ma za zadanie zastępować część układu kierowniczego: sygnał z kierownicy przekazywany jest elektrycznie bądź elektronicznie do systemu, który odpowiada wówczas za wszystkie siły działające na koła skrętne. Systemy tego typu zwykło się nazywać drive by wire.

W samochodach osobowych i ciężarowych najczęściej spotyka się system wspomagania układów kierowniczych jako element integralny.